دبیرستان پسرانه علامه حلی 2 تهران
  حلی دو در گذشت تاریخ  
 
  چشم انداز دبیرستان علامه حلی2  

پيشرفت علمى بايستى با خودباورى اولاً؛ اميد به موفقيت ثانياً؛ حركت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد

«در اين حركت، تنبلى و تن‏آسائى و محول كردن كار به يكديگر جايز نيست؛ حركتِ جهادگونه بايد كرد. جهاد فقط در ميدان جنگ نيست، در ميدان علم هم مثل بقيه‏ى ميادين زندگى، جهاد لازم است. جهاد يعنى تلاش بى‏وقفه، همراه با خطرپذيرى - در حد معقول البته - و پيشرفت و اميد به آينده.»                           مقام معظم رهبری

 

از اهداف سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران رسیدن به جایگاه برتر منطقه در زمینه های مختلف از جمله مسایل علمی و آموزشی است.

دبیرستان علامه حلی 2 با در نظر داشتن افق سند چشم انداز نظام ؛ از آغاز سال تحصیلی 92-91 اقدامات نوینی برای تبدیل شدن به مدرسه ی برتر و پیشرو در سطح ملی و بین المللی آغاز نموده است. جهش های شگفت انگیز این واحد در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی نشانگر تاثیر شگرف این اقدامات است.

از اقدامات دبیرستان حلی2 برای تبدیل به مدرسه ی برتر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عملیاتی نمودن آموزش و تبدیل سیستم آموزش سنتی به نوین

تاسیس واحد پژوهش و اهمیت دادن به برنامه پژوهشی به موازات برنامه های آموزشی به عنوان نقطه قوت دبیرستانهای سمپاد

تاسیس دپارتمان المپیاد برای متمرکز و هدفمند کردن فعالیت های دانش آموزان المپیادی

آغاز هوشمند نمودن تعلیم و تربیت با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی

گسترش فضای آموزشی از 450 متر به بیش از 1000 متر مربع

اجرای وقت مفید آموزش برای استفاده ی بهینه از مبانی مدیریت زمان

تشکیل معاونت مسابقات و جشنواره ها(خوارزمی)

گسترش فعالیت های فرهنگی و پرورشی برای کمک به رشد همه جانبه ی تمامی ابعاد وجودی دانش آموزان

اجرای فعالیت ها و مسابقات تربیت بدنی با توجه به تاثیرات عمیق نشاط جسمی بر روان انسان ها

*  نتایج اقدامات صورت گرفته :

کسب یه مدال برنز در المپیادکشوری زیست شناسی در اولین سال شروع واحد المپیاد دبیرستان

قبولی4نفر از دانش آموزان در مرحله دوم المپیادهای علمی کشوری

کسب نتیجه ی بی سابقه ی 84 نفر قبولی در مرحله ی اول المپیادهای علمی کشوری در سال جاری و کسب بالاترین درصد قبولی در بین کلیه مدارس استعداد درخشان

قبولی 100% و کسب رتبه اول در امتحانات نهایی پایه سوم با میانگین معدل18.70

قبولی 27 نفر در مرحله اول مسابقات جهانی ریاضی(IMC2013) از بین 6200 نفر شرکت کننده و کسب بالاترین تعداد قبولی در بین کلیه مدارس استعداد درخشان کشور

کسب 3 مدال نقره و یک مدال برنز در مرحله نهایی مسابقات جهانی ریاضی(IMC2013)

قبولی 2 نفر از دانش آموزان در مرحله استانی مسابقات آزمایشگاهی از بین 10000 نفر شرکت کننده و راه یابی در بین 10 نفر برتر استان تهران

قهرمانی در مسابقات روباتیک کشوری و جهانی در رشته های مختلف

قهرمانی در مسابقات شبیه سازی دو بعدی کشوری

شرکت  81 درصدی دانش آموزان پایه در المپیادهای مختلف علمی

 

*  هدف گذاری دو سال آینده :

کسب بالاترین رتبه ی کشوری در بین کلیه ی مدارس دولتی پسرانه در کنکور سراسری، امتحانات نهایی و المپیادهای علمی کشوری

ایجاد شرایطی برای رشد و شکوفا شدن استعدادهای دانش آموزان در همه زمینه های علمی،پژوهشی و هنری

تاسیس مدرسه راهنمایی و آموزش دانش آموزان از سنین پایه

ایجاد رشته علوم انسانی به شکلی نوین و در قالب هایی خارج از کتب درسی رسمی با نگاهی تحولی بر پایه فرمایشات مقام معظم رهبری

اهمیت به مباحث قرآنی و تقویت فعالیتهای فرهنگی دبیرستان

تغییر مبلمان آموزشی برای حرکت سریع به سمت آموزش عملیاتی و مفهومی

آماده سازی 100درصد ی دانش آموزان حلی2 برای حضوردر المپیادهای علمی کشوری

گسترش آموزش  المپیاد از 4 به 7 رشته (توجه ویژه به المپیادهای نجوم ، ادبیات کامپیوتر)

کسب رتبه های کیفی کنکور و قبولی 100درصدی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور

گسترش آموزش مفهومی و عملیاتی برای کسب نتایج برتر در امتحانات نهایی و مسابقات علمی که درحال جایگزینی به جای کنکور سنتی است.

کسب بالاترین رتبه در بین مدارس سمپاد  در نتایج کنکور ، امتحانات نهایی ، المپیادها و مسابقات علمی کشوری

کسب رتبه ی برتر مسابقات فرهنگی و ورزشی منطقه در بین مدارس سمپاد

ایجاد فضایی آرام و دلنشین همراه با فراهم کردن شرایط آزمایشگاهی ،پژوهشی و ورزشی در دبیرستان علامه حلی به نحوی که دانش آموزان از حضور در محیط دبیرستان لذت ببرند.

 

 
  آشنایی با ساختار آموزشی دبیرستان علامه حلی دو   

 

ما در دبیرستان علامه حلی 2 معتقدیم که دانش آموزان برتر و نخبه باید در تمامی زمینه های علمی (شامل مباحث کنکوری و المپیادی) ، پژوهشی(ساخت روبات،ایروکاپ،نانو فناوری و...) ، ورزشی(بیشتر در سطح ورزش همگانی) و مطالعات غیر درسی رشد کنند و افرادی چند بعدی وارد دانشگاه شوند بنا بر همین اعتقاد برنامه ریزی آموزشی خود را در هر سه زمینه زیر انجام داده ایم.

  • درسی (شامل کلاس های درسی،آزمایشگاهی)
  • المپیاد
  • پژوهش (عملیاتی و انسانی)

بر همین اساس از دبیران خُبره و متخصص و جوان برای این کلاسها(المپیاد و پژوهش) استفاده نموده ایم.که اغلب این اساتید مشترک با باشگاه دانش پژوهان(به عنوان طراح سوالات المپیاد و مدرس کلاسهای انتخابی تیم) ، مولف کتب مرجع المپیاد ، مدرس مدارس برتر کشور و از پژوهشگران نامی کشور می باشند که از این حیث یکی از قویترین کادرهای آموزشی،پژوهشی و المپیاد در سطح کشور را دارا می باشیم.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که هوش های چندگانه وجود دارد که کاملا از یکدیگر مستقل هستند. گاردنر هوش را "ظرفیتی برای حل مسائل یا تطبیق ساخته‌ها متناسب با مجموعه فرهنگی " می‌داند. در کتاب چارچوب های ذهن گاردنر هفت هوش معرفی می‌شود  و با هوش های شخصی به عنوان یک کل برخورد می‌کند؛ چرا که بسیار به هم نزدیکند و هماهنگ عمل می‌کنند. افراد ترکیب یگانه ای از هوش‌ها دارند و این هوش‌ها بدون جهت گیری اخلاقی است و می‌تواند برای مقاصد خوب یا بد بکار آید. در اصل این تئوری، هفت روش تدریس به جای یکی را امکان پذیر می‌کند؛ یعنی می‌توان ذهن را در زمینه ای که آماده است، تحریک کرد و با شیوه ای که مورد علاقه دانش آموز است پیش رفت. بنا برتوصیه گاردنر"معلمان باید توجه خود را به همه هوش‌ها معطوف کنند." "باید آموزش و اخلاقیات را به یکدیگر گره زد. وما در دبیرستان علامه حلی دو براین باور هستیم که تمامی افراد دارای هوش و استعداد هستند و با کمک اساتید و مشاوران دبیرستان زمینه های لازم برای شکوفایی و رشد این استعداد ها را ایجاد کرده ایم و نتایج درخشان سالهای اخیر موید این نگاه نوین آموزشی است.